Szum samochodów za oknem sprawia, że nie możesz zasnąć, a samochody zaparkowane na chodniku pod Twoim blokiem doprowadzają Cię do szału? Jeśli tak, to możesz rozważyć przeprowadzkę do leżącego 15 kilometrów od Hamburga osiedla Oberbillwerder, które ma zapewnić mieszkańcom wszystko, co potrzebne do wygodnego życia, z wyjątkiem samochodów. Autorami projektu są architekci z holenderskiej firmy Karres en Brands, którzy skupili się na przeprojektowaniu ulic i nadaniu im nowej funkcji.
Na teren osiedla nadal będzie można wjechać samochodem, jednak sposób, w jaki zaprojektowana zostanie przestrzeń, ma skutecznie zniechęcać do takiego zachowania. Priorytetem jest przyjazna przestrzeń publiczna, która na pierwszym miejscu stawia potrzeby mieszkańców osiedla i osób poruszających się pieszo lub rowerem. Projektanci skupili się na problemie zaśmiecania krajobrazu samochodami, które niekoniecznie chcemy oglądać, spoglądając przez okno podczas picia porannej kawy.
Jeden z projektantów, Marin Laursen tłumaczy, że ideą przyświecającą projektowi było zmniejszenie ilości widocznych samochodów, nie odgórne i niezaprzeczalne założenie, że „samochody są złe”. Zmotoryzowani mieszkańcy Oberbillwerder będą mieli możliwość pozostawienia samochodu w jednym z podziemnych garaży leżących na obrzeżach osiedla. Dachy garaży mają być wykorzystane jako pola dla miejskich rolników lub amatorów sportu chętych, by skorzystać z siłowni, lub tras do biegania. Ze względu na duże zagrożenie powodziowe projektanci zaplanowali system kanałów i zielonych dachów, które zwiększają bezpieczeństwo osiedla i stanowią dodatkową atrakcję dla mieszkańców.
Na terenie osiedla Oberbillwerder ma powstać 7 tysięcy domów i mieszkań, szkoły, przedszkola, restauracje i spora przestrzeń handlowa z częścią przeznaczoną na biura. Najwygodniejszą metodą poruszania się po osiedlu będzie rower, który pozwoli dotrzeć w każde miejsce w zaledwie kilka minut. Do Hamburga najwygodniej będzie dojechać pociągiem, co zachęca do korzystania z roweru lub hulajnogi — metod transportu, które z łatwością można przewieźć w wagonie kolejki podmiejskiej.
Czy Oberbillwerder będzie osiedlem marzeń? Czas pokaże, jednak rozwiązania podobne do tych proponowanych przez architektów Karres en Brands są coraz częściej implementowane w dużych europejskich miastach, które stawiają na pierwszym miejscu zadowolenie i bezpieczeństwo mieszkańców. Na stronie krossrental.pl możesz przeczytać więcej na temat rowerowych miast przyszłości.