Do końca tekstu: 3 minuty

Ścieżka rowerowa z panelami słonecznymi – losy projektu SolaRoad

Kiedy jesienią 2014 świat usłyszał o projekcie ścieżki rowerowej wyposażonej w panele słoneczne, zdania były podzielone. Niektórzy entuzjastycznie zareagowali na nowy pomysł ekologicznego źródła energii, który potencjalnie mógłby zostać wprowadzony na całym świecie. Inni sceptycznie podchodzili do projektu, pytając między innymi o odśnieżanie czy wytrzymałość materiałów użytych do konstrukcji drogi.

Pomysł drogi dla rowerów wyposażonej w panele fotowoltaiczne narodził się w wyniku współpracy holenderskiej Organizacji Nauk Stosowanych (TNO) z firmami Imtech oraz Ooms Civiel. Na budowę ścieżki przeznaczony został grant wysokości 1.5 miliona euro z budżetu prowincji Północnej Holandii. Całkowity koszt projektu wyniósł 3.5 miliona euro.

Powierzchnię ścieżki pokrywały panele, ukryte pod 1cm warstwą grubego szkła. TNO planowało, że energia wygenerowana przez panele może być wykorzystana do zasilania lamp oświetlających ulicę czy sygnalizacji świetlnej. Energia miała być również dostarczana do lokalnych domów. TNO planowała również wdrożyć w ciągu 3 lat projekt pojazdów elektrycznych zasilanych bezpośrednio ze ścieżki.

72-metrowa ścieżka została uroczyście otwarta 21 października 2014 w Krommenie, jednak mieszkańcy nie cieszyli się zbyt długo nowym nabytkiem. Już w grudniu 2014 1 metr kwadratowy szkła ochraniającego ścieżkę oderwał się od nawierzchni, co wymagało naprawy sporego odcinka. W październiku 2015, rok po rozpoczęciu projektu wierzchnia warstwa ścieżki była tak zniszczona, że wymagała całkowitej wymiany. Ze względu na powtarzające się uszkodzenia powierzchni ścieżki, wynikające z jej eksploatacji projekt SolaRoad w Krommenie został oficjalnie zamknięty rok temu.

Historia SolaRoad pokazuje, że połączenie dwóch ekologicznych rzeczy, nie zawsze wychodzi planecie na dobre. Co ciekawe, krytycy pomysłu od początku wskazywali na wysoki koszt uzyskania energii (0.86$/kWh w porównaniu do 0.19$/kWh w przypadku energii pozyskanej z wiatraków), czy wysoki całkowity koszt środowiskowy projektu. Mimo to projekt został zrealizowany, a przez 6 lat istnienia ścieżki konieczne było wykonywanie kosztownych napraw. Co ciekawe, w Holandii funkcjonują cztery inne drogi (z czego jedna przeznaczona dla samochodów) wyłożone panelami słonecznymi, które funkcjonują do dziś.

W Kross Rental nieustannie zabiegamy o ekologiczną przyszłość opartą na bezemisyjnych metodach transportu. Sprawdź naszą ofertę na www.krossrental.pl/ i dowiedz się, jak Twoja firma może przyczynić się do lepszej jakości powietrza.

Podobne wpisy

9 rzeczy, których nie wiesz o elektrykach

Zobacz więcej

Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką Prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu mechanizmu cookie w Twojej przeglądarce.
Polityka cookies OK