Do końca tekstu: 3 minuty

Co jazda na rowerze robi z Twoim zdrowiem?

Światowa Organizacja Zdrowia zaleca, aby każda osoba pomiędzy 18 a 64 rokiem życia poświęcała tygodniowo od 2.5 do 5 godzin na umiarkowaną aktywność fizyczną w celu zachowania zdrowia i dobrej formy. To, że regularna jazda na rowerze pozytywnie wpływa na nasz organizm, nie jest żadną zagadką. Jednak co dokładnie dzieje się w naszym ciele, kiedy pedałujemy i jakie są najważniejsze pozytywne efekty jazdy na rowerze?

Mniej stresu

Badanie, które ukazało się w czasopiśmie Lancet, obejmujące ponad milion uczestników jednoznacznie pokazało, że regularne ćwiczenia obniżają poziom stresu. Wśród 75 badanych typów aktywności najskuteczniejsza w relaksowaniu okazały się sporty zespołowe, jednak jazda na rowerze uplasowała się na drugiej pozycji. Osoby regularnie wsiadają na rower, doświadczają o 21.6% mniej negatywnego samopoczucia.

Naukowcy wywnioskowali, że sporty zespołowe znalazły się na pierwszym miejscu, ze względu na pozytywny wpływ relacji społecznych na zdrowie psychiczne. Z tego względu najskuteczniej pozbędziesz się stresu, jeżdżąc na rowerze w towarzystwie koleżanki lub kolegi.

Jazda na rowerze w gronie znajomych będzie jeszcze skuteczniej redukowała poziom odczuwanego stresu.

Zdrowszy układ krążenia

Jazda na rowerze to doskonały trening dla serca, tętnic i żył, które pobudzane są do intensywniejszej pracy. Badania przeprowadzone przez naukowców na Uniwersytecie Glasgow na grupie 260 000 uczestników przez okres 5 lat pokazały, że jazda na rowerze obniża ryzyko chorób serca o 46%. Inne badanie z 2018 opublikowane w British Journal of Sports Medicine wykazało, że regularny wysiłek fizyczny może obniżać ciśnienie równie skutecznie co przyjmowane doustnie lekarstwa.

Mózg lepiej pracuje

Pozytywny wpływ regularnych ćwiczeń na pracę mózgu został wielokrotnie udowodniony przez naukowców z całego świata. Przegląd badań z 2018 wykazał, że aktywność fizyczna obniża ryzyko zachorowania na Alzheimera i Parkinsona oraz poprawia funkcje poznawcze badanych. Jazda na rowerze ma również pozytywny wpływ na dzieci, u których zaobserwowano obniżenie poziomu stresu i lepsze wynik w nauce, wynikające z mniejszych problemów ze skupieniem uwagi.

Niższa waga i mniej tłuszczu

To, że jazda na rowerze pozwala obniżyć wagę i ograniczyć poziom tkanki tłuszczowej nie będzie dla nikogo zaskoczeniem. Kolarstwo jest szczególnie zalecane osobom otyłym, ponieważ podczas jazdy stawy pracują w odciążeniu, co pozwala na bezpieczną i skuteczną aktywność. Badania wykazały, że jazda na rowerze w połączeniu z dietą pozwala na skuteczną redukcję tłuszczu trzewnego, który jest szczególnie niebezpieczny dla zdrowia (przyczynia się do wyższego ryzyka wystąpienia ataku serca, udaru i cukrzycy typu II).

Dojeżdżanie rowerem do pracy to jeden z najprostszych sposobów na redukcję tkanki tłuszczowej.

Mniejsze ryzyko zachorowania na raka

Przegląd badań naukowych obejmujący prawie półtora miliona uczestników wykazał, że regularna aktywność, taka jak jazda na rowerze obniża ryzyko zachorowania na 13 typów nowotworów, w tym najczęściej występujących w Polsce: raka piersi, raka jelit, raka prostaty i raka płuc. Wspomniane wyżej badanie przeprowadzone na Uniwersytecie w Glasgow wykazało natomiast, że dojeżdżanie rowerem do pracy obniża ryzyko zachorowania na raka o 45%!

Większa atrakcyjność

Co ciekawe, badania pokazują też, że jazda na rowerze sprawia, że jesteśmy bardziej atrakcyjni dla potencjalnych partnerów. Ankieta przeprowadzona przez British Heart Fundation pokazała, że rowerzyści są postrzegani jako 13% bardziej inteligentni od reszty społeczeństwa, a 23% ankietowanych chciałaby pójść na randkę z kolarzem. Co ciekawe, nawet obcisłe stroje kolarskie, które u wielu osób powodują mieszane uczucia, okazują się być sexy. Aż 63% badanych potwierdziło, że ludzie ubrani w stroje kolarskie są bardziej atrakcyjni od reszty.

Osoby jeżdżące na rowerze są postrzegane jako bardziej atrakcyjne.

Dojazdy do pracy rowerem to prosty sposób na zdrowie!

Pozytywny wpływ aktywności fizycznej na nasze zdrowie nie pozostawia wątpliwości — pora się ruszyć. Jednak jak wcisnąć od 2.5 do 5 godzin ćwiczeń w tygodniowy grafik? Wystarczy zamienić samochód, autobus lub metro na rower, aby w pełni cieszyć się dobrym zdrowiem i samopoczuciem. Roweru nie trzeba nawet kupować — można skorzystać z oferty długoterminowego leasingu rowerów. Jeśli jesteś zainteresowany naszą ofertą, wypełnij formularz na stronie https://www.krossrental.pl/, a my pomożemy Ci w skorzystać z dobroczynnego wpływu jazdy na rowerze.

Podobne wpisy

Rower to metoda transportu dająca najwięcej szczęścia

Zobacz więcej

Częste błędy początkujących zawodników rowerowych

Zobacz więcej

Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką Prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu mechanizmu cookie w Twojej przeglądarce.
Polityka cookies OK